سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://sabakuhsar.ParsiBlog.com
 
لینک دوستان
*
لینک های مفید

در روز18ذی الحجه درسال دهم هجرت واقعه غدیردربازگشت ازحجه الوداع به وقوع پیوست وطی سه روزکه کاروان 120هزارنفری حجاج درغدیرخم توقف داشتندپیامبردربلندترین خطبه خودعلی بن ابی طالب ویازده امام بعدازاورابه عنوان امامان مردم تاروزقیامت معرفی کردندوازهمه آن جمعیت بیعت گرفت.

عیدبزرگ آل محمد

این روزبزرگ ترین عیدآل محمدبه شمارمی آیدچراکه واقعه ای مهم وعظیم بعداززحمات انبیاءواوصیاءواولیاءاست وطی آن به دستورالهی اعلان عمومی به وصایت بلافصل امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبuشده است این روزعیدمبارک آسمانی است.

روزی است که خداوندابراهیم راازآتش نجات داد.

روزی است که توبه حضرت آدم قبول شد.

روزی است که خداوندموسی رابرساحران غلبه داد.

روزی است که موسیuدرحضورامت خودیوشع بن نون راوصی خودگردانید.

روزی است که حضرت عیسیuشمعون راجانشین خودکرد.

روزی است که سلیمان پیغمبرuرعیت خودرابرجانشینی آصف بن برخیاگواه گرفت.

اهمیّت وارزش غدیر

امّت بی امام کشتی بی ناخداست، شب بی چراغ است. اگر غدیر و رهبری الهی نباشد، استعدادها شکوفا نمی‏شود. در کنار پیشرفت امروز دنیا، فساد و جنایات نیز پیشرفت می‏کند؛ یعنی بال علم و تکنولوژی حرکت می‏کند، ولی بال معنویت شکسته است و این است سیمای انسان بدون رهبری الهی در جهان. خیلی تعجب است از کسانی که می‏گویند پیامبر اکرم از دنیا رفت و کسی را تعیین نکرد.!مگر در تاریخ پیامبر اکرمrنمی‏خوانیم: هر گاه قبیله‏ای مسلمان می‏شدند فوراً برای آنان حاکم تعیین می‏فرمود.هر گاه لشگری اعزام می‏کرد برای آنان فرمانده تعیین می‏فرمود.همین که به مدینه هجرت کرد در مکّه برای خود جانشین تعیین ‏فرمود.

ابو علی سینا می‏گوید: چگونه باور کنیم خدای حکیمی که از مژه چشم و گودی کف پا غفلت نکرده از رهبری مردم غافل شده.؟اگر قرآنی که هر کس می‏تواند آیه‏ای از آن را دستاویز اهداف خود کندبدون مفسری معصوم، مانند رسول خدا و جانشین الهی او قابل تکیه است؟به هر حال غدیر تداوم خط رسالت است. تا آمدن حضرت مهدی uتا روزی که وعده‏های مکرر خداوند در قرآن نسبت به جهانی شدن اسلام محقق شود. غدیر؛ یعنی بیعت با امامی که حکومت برای او وسیله‏ای برای برقراری عدالت اجتماعی است و گرنه ارزش عطسه یک بزغاله را ندارد و نام او ابوتراب است، زیرا بر روی خاک می‏نشیند و ناشناس، شخصاً به فقرا رسیدگی می‏کند و در تمام جبهه‏های جنگ در خط اوّل است. بیعت با علی که همسر شهید، برادر شهید، پدر شهید و خودش شهید محراب است؛ یعنی بیعت با توحید و نبوت، عدل و شهامت، با زهد و اخلاص، با ایمان و یقین، با علم و عمل، با تمام کمالات و وارستگی ها.

پیامبر اکرم در سال آخر عمر خود تصمیم گرفتند که آخرین حج خود را انجام دهند. مردم از این سفر آگاه و با حضرت همراه شدند و کاروانی به سوی مکّه رهسپار شد. همین که اعمال حج تمام شد و به سوی مدینه بر می‏گشتند به منطقه‏ای رسیدند به نام غدیر خم که در آنجا مسلمانان که جمعیّتی120هزارنفری راتشکیل می دادند از هم جدا و هرگروه به سوی منطقه‏ای ‏رفتند، آیه نازل شد تا همیشه مردم آن را در قرآن بخوانند و هر لحظه به یاد آن روز باشند. آیه این بود:«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس»«مائده67»

«ای رسول آنچه از طرف پروردگارت به تو نازل شد با صراحت به همه مردم بگو، اگر نگویی رسالت خدا را انجام نداده‏ای، بگو و نترس که خدا تو را از شر بد خواهان حفظ می‏کند»

پیامبربرفرازمنبرغدیر

هنگام ظهرپیامبرrبعدازنمازجماعت بالای منبری که توسط اصحاب ساخته شده بودرفتندوامیرا لمؤمنینuرابرفرازمنبریک پله پایین ترقراردادنددرحالی که عده ای ازمنافقین مقابل منبربودندبعدازبیان کلمات گهرباری فرمودندبین قرآن واهل بیتuاتصال ناگسستنی است واینها ازهم جدانمی شوندتاروزقیامت کنارحوض کوثربرمن واردشوندوبعدازجملاتی درّبارازمناقب وفضائل امیرالمؤمنینu فرمودندودرباره ولایت آن حضرت واولادش تاحضرت مهدیuتأکیدکردنداینجا بودکه بازوی علیu راگرفتندودست علی رابالابردندوفرمودند:الست اولی بکم من انفسکم ؟همه گفتند:بلی فرمود:«هذاعلی اخی ووصیی من کنت مولاه فهذاعلی مولاه وهوعلی بن ابی طالب»وبعددعاکردندخدایاهرکس که علی رادوست می دارددوست بداروهرکس که اورادشمن می دارددشمن بدارفرمودند:

خبرغدیرراحاضرین به غائبین وپدران به فرزندان تاروزقیامت برسانندهمین که حضرت ازمنبرپائین آمدندمردم باصدای بلندبازبان ودست باعلیu بیعت کردندوپیامبرrمی فرمود:به من تبریک بگوییدبعددستوردادخیمه ای جداگانه برای علیuآماده کنندوفرمودهمه بروندوباحضرت علیu بیعت کننداولین شخص عُمرآمدبه امیرالمؤمنینu سلام کردوگفت:«بخٍّ بخٍّ یابن ابی طالب» ابوبکرنیزدراین تبریک باعمرشریک بودبیعت سه روزطول کشیدزنان آمدندو بیعت باعلی راازپیامبرrدرخواست کردندپیغمبرrفرمودندظرف آبی راآماده کنیدبه طوری که نصف آن یک طرف پرده ونصف دیگر بیرون پرده قرارداشت یک طرف امیرالمؤمنینu دست مبارک خودرادرظرف قرارداده بوددرطرف دیگرزنهادست خودرامی گذاشتندوتبریک می گفتندحضورحضرت زهرا(س)زینت بخش مراسم بود.بعدازاعلام ولایت درغدیراین آیه نازل شد

«الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الاسلام دینا»

امروزبرای شمادینتان راکامل نمودم ونعمتم رابرشماتمام نمودم واسلام رابه عنوان دین شماراضی شدم.

دراین روزعقداخوت بستن پیامبرrبین امّت پیامبر سنّت است وطریقه آن اینست که ابتدادست برادرمؤمن خودرادردست بگیروبگو:

وَاخَیتُک فِی اللَّهِ وَ صَافَیتُک فِی اللَّهِ وَ صَافَحْتُک فِی اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِکتَهُ وَ کتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِیاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِینَ (علیه السلام) عَلَی أَنِّی إِنْ کنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِی بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِی فَیقُولُ الْأَخُ الْمُومِنُ (آنگاه طرف برادر مؤمن بگوید:) قَبِلْتُ (بعد ‏گوید) أَسْقَطْتُ عَنْک جَمِیعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّیارَةَ«مستدرک‏الوسائل، ج6،

 


[ پنج شنبه 89/9/4 ] [ 5:11 عصر ] [ محمد جواد پیاده کوهسار ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 27
کل بازدیدها: 256617